Europese Mucoweek

Elk jaar lanceren we naar aanleiding van de Europese Mucoweek in de loop van november, dit jaar van 20 tot en met 26 november, een campagne om mucoviscidose onder de aandacht te brengen en fondsen te werven voor de strijd tegen muco.

De Mucovereniging lanceert daarom een nationale campagne om aandacht te vragen voor de ziekte én er een gezicht aan te geven. Doorgaans kan je het namelijk niet zien aan iemands uiterlijk dat hij of zij muco heeft, maar de ziekte is niet onzichtbaar voor de mensen die er elke dag mee te maken hebben; de patiënten én hun omgeving. Hun dagelijkse uitdagingen zijn groot en de behandeling is zwaar en vergt veel tijd. In de campagnevideo getuigt Demi De Ceulaerde daarom over haar leven met haar onzichtbare ziekte. Ze laat er zien hoe verschillend haar leven is in vergelijking met dat van haar zus Alexandra.

Voor de gelegenheid herlanceren we onze beroemde sokkenverkoop. Sokken met een koninklijk tintje, want de Mucovereniging kon niemand minder dan kunstenares prinses Delphine van Saksen-Coburg strikken voor het ontwerp. Haar bekende ‘Love Goes Around’-werk werd als canvas gebruikt voor de sokken. Daarmee toont de prinses haar hart voor de #mucosocks-campagne waarbij aandacht gevraagd voor mucoviscidose. Een ziekte die doorgaans onzichtbaar is voor de buitenwereld, maar dit niet is voor de 1.379 Belgen die er elke dag mee te maken hebben.

“ ‘Love’ is een belangrijk element in veel van mijn werken. Je kan er zo veel mee oplossen. Met deze samenwerking wil ik niet alleen het wetenschappelijk onderzoek naar muco steunen, maar eveneens meer ‘love’, begrip en solidariteit vragen voor alle Belgen die lijden aan de onzichtbare ziekte muco,” zegt de kunstenares.

Het nieuwe gamma #mucosocks is beschikbaar op www.mucoweek.be of www.mucoshop.be. Er zijn 5 maten (kinderen: 27/30 et 31/34 – Volwassenen : 35/38, 39/42 et 43/46). Prijs : 10 euro

De opbrengst gaat integraal naar het wetenschappelijk onderzoek tegen mucoviscidose in België.

Laatste update: